Startsidan Verksamhet Bilder från verkstan   Om företaget Kontakt

 
    Detta är ett kortfattat sammandrag från bygget av två smallblocks på 383 cui som beställdes till en Formula på 27 fot.

    Motorerna byggdes upp från grunden runt två begagnade Chevy 350 truckblock, och allt internt är helt nya delar.

    De "nya" blocken är här borrade till 4.030", toppdeckade och linehonade.
    Och så här ser utsidan ut efter någon timmes stök med lite olika roterande stålborstar.

 

 

    Grundfärgen klar!

 

 

    Och till sist...

 

 

    Nästa steg är att låta filmaskinen jobba, för att "porta" blocken så att vevstakarna går fria.
    Den ökade slaglängden kräver lite mer utrymme, och man slipar alltså bort material på de kritiska ställena.

 

 

    Efter en liten lätt slipning vid den röda pilen så går nu vevaxeln fritt överallt i blocket.

 

 

    Sen var det dags att montera ihop ett par kolvar och stakar..

 

 

    Jag använder gamla begagnade vevstakslager när det bara ska testas.
    På så sätt elimineras risken att råka kvadda ett nytt lager när allt åker ur och i hela tiden.
    Även gamla ramlager används när vevaxeln plockas i och ur ett otal gånger under det här skedet av bygget.

 

 

    Här är en vevstake/kolv (utan ringar) provisoriskt monterad.
    Och vevstaksöverfallen behöver man bara dra lite lätt när det bara ska vevas runt för att kolla frigången.

 

 

    Det går faktiskt fritt, trots att det inte ser ut så. Men marginalerna är för små, så här blir det till att slipa lite.

 

 

    I med staken/kolven som sitter bredvid, och kolla andra sidan..

 

 

    Jag märker upp efterhand med tuschpenna var det ska slipas för att ge tillräcklig frigång för vevstakarna.
    När man har gått igenom alla cylindrar så är det bara att plocka ur allt ur blocket igen och sätta igång att slipa..

 

 

    Efter att slipningen är färdig så följer en noggrann rengöring från spån och slipdamm innan man petar in kamaxeln.


 


    Kamdrivningarna är ett par fina billet dubbelroller med rullager mot blocket. 

'
 


    Och här har en av dessa hamnat på plats, tillsammans med det axiallager som behövs när man kör med rullkam.

 

 

    Nu är det dags att börja stoppa i kolvarna, men först en kontroll av kolvringsgapet.

 

 

    Det var lite för snålt för en marinmotor, så jag filade upp ett par tiondelar..

 

 

    Här gilder första klubban på plats.

 

 

    Ena sidan klar..

 

 

    Efter att alla åtta kolvar/stakar är på plats så återstår det bara att momentdra vevlageröverfallen.

 

 

    Frontkåporna var lite oxiderade, så det fick bli en snabbis i polermaskinen.

 

 

    Med högvolymspumpar så ska drivaxlar med stålhylsa ALLTID användas.
    I bakgrunden syns också "säkerhetsstaget" som jag har svetsat i pickup-röret.

 

 

    Nu börjar bottendelen bli klar.


 


    Nu är det dags att kontrollmäta kamaxeltiderna, så att kamaxeln blir rätt injusterad.

    Först måste man verifiera TDC (Top Dead Centre) för cylinder #1 i tändläge.
    Detta görs bäst med indikatorklocka om man vill ha erforderlig precision.
    Och när man har fått cylinder #1 exakt i TDC så kalibreras gradskivan.

 

 

    Nästa steg är att lägga i lyftarparet till cylinder #1, och ta fram ytterligare en indikatorklocka.

 

 

    Efter en kontroll av att lyftarna ligger dikt an mot kamaxeln så nollas indikatorklockan.


 


    En titt på kamkortet för att friska upp minnet.. 

 

 

    Ok.. Insug ska börja öppna 28 grader före övre dödläge (TDC) vid 0.006" lyft..
    Vi vevar fram så att klockan visar 0.006" utslag på lyftaren för insug.

 

 

    Kollar gradskivan, och bättre kan det inte bli om man vill ha kamaxeln inställd på detta sätt. 
    Sen fortsätter man bara med resten av värdena på kamkortet, men det orkade jag inte plåta.. 

 

 

    Nu sitter alltså alla bitar på rätt plats i bottendelarna.

 

 

    De nya fina topparna är framplockade för inspektion och kontroll.

 

 

    Här är topparna på.

 

 

    Och lite färg på också...

 

 

     Vippor monterade och ventilerna justerade.

 

 

    Nu har även insug och förgasare kommit på plats.

 

 

    Och ännu lite mer kringutrusning..

 

 

    Testkörning och kontroll, samt injustering av tändning och grundinställning av förgasare.

 

 

    Två kompletta nybyggda 383:or färdiga för leverans.

 

   Till toppen