Detta är ett
kortfattat sammandrag från bygget av två smallblocks på 383 cui som
beställdes till en Formula på 27 fot.
Motorerna
byggdes upp från grunden runt två begagnade Chevy 350 truckblock,
och allt internt är helt nya delar.
De "nya" blocken är här borrade till 4.030", toppdeckade och linehonade.
Och så här ser utsidan ut efter någon timmes stök med lite olika
roterande stålborstar.
Grundfärgen klar!
Och till sist...
Nästa steg är att låta
filmaskinen jobba, för att "porta" blocken så att
vevstakarna går fria.
Den ökade slaglängden kräver lite mer utrymme, och man slipar alltså bort
material på de kritiska ställena.
Efter en liten lätt slipning vid
den röda pilen så går nu vevaxeln fritt överallt i blocket.
Sen var det
dags att montera ihop
ett par kolvar och stakar..
Jag använder gamla
begagnade vevstakslager när
det bara ska testas.
På så sätt elimineras risken att råka kvadda
ett nytt lager när allt åker ur och i hela tiden. Även gamla ramlager
används när vevaxeln
plockas i och ur ett otal gånger under det här skedet av bygget.
Här är en vevstake/kolv (utan
ringar) provisoriskt monterad.
Och vevstaksöverfallen behöver man bara dra lite
lätt när det bara ska vevas runt för att kolla frigången.
Det går faktiskt fritt, trots att
det inte ser ut så. Men marginalerna är för små, så här blir det
till att slipa lite.
I med staken/kolven som sitter
bredvid, och kolla andra sidan..
Jag märker upp efterhand med
tuschpenna var det ska slipas för att ge tillräcklig frigång för
vevstakarna.
När man har gått igenom alla
cylindrar så är det bara att plocka ur allt ur blocket igen och
sätta igång att slipa..
Efter att
slipningen är färdig så följer en noggrann rengöring
från spån och slipdamm innan man petar in kamaxeln.
Kamdrivningarna är ett par fina billet dubbelroller med rullager mot
blocket.
'
Och här har en av dessa hamnat på plats, tillsammans med det
axiallager som behövs när man kör med rullkam.
Nu är det dags att börja stoppa i
kolvarna, men först en kontroll av kolvringsgapet.
Det var lite för snålt för en
marinmotor, så jag filade upp ett par tiondelar..
Här gilder första klubban på
plats.
Ena sidan klar..
Efter att
alla åtta kolvar/stakar är på plats så återstår det bara att momentdra vevlageröverfallen.
Frontkåporna var lite oxiderade,
så det fick bli en snabbis i polermaskinen.
Med högvolymspumpar så ska
drivaxlar med stålhylsa ALLTID användas. I bakgrunden syns också "säkerhetsstaget" som jag har svetsat i pickup-röret.
Nu börjar bottendelen bli klar.
Nu är det dags att kontrollmäta kamaxeltiderna, så att kamaxeln blir rätt injusterad.
Först måste man verifiera TDC (Top Dead Centre) för cylinder #1 i
tändläge.
Detta görs bäst med indikatorklocka om man vill ha erforderlig precision.
Och när man har fått cylinder #1
exakt i TDC så
kalibreras gradskivan.
Nästa steg
är att lägga i lyftarparet till cylinder #1, och ta fram ytterligare en
indikatorklocka.
Efter en kontroll av att lyftarna
ligger dikt an mot kamaxeln så nollas indikatorklockan.
En titt på kamkortet för att friska upp
minnet..
Ok.. Insug ska börja öppna 28
grader före övre dödläge (TDC) vid 0.006" lyft.. Vi vevar fram så att klockan visar 0.006" utslag på lyftaren för
insug.
Kollar gradskivan, och bättre kan
det inte bli om man vill ha kamaxeln inställd på detta sätt.
Sen fortsätter man bara med resten av värdena på kamkortet, men det
orkade jag inte plåta..
Nu sitter alltså alla bitar på
rätt plats i bottendelarna.
De nya fina topparna är framplockade för inspektion och kontroll.
Här är topparna på.
Och lite färg på också...
Vippor monterade och ventilerna justerade.
Nu har även insug och förgasare kommit på plats.
Och ännu lite mer kringutrusning..
Testkörning och kontroll, samt injustering av tändning och
grundinställning av förgasare.
Två kompletta nybyggda 383:or färdiga för leverans.
Till toppen
|