JR Motorteknik renoverar, reparerar och
modifierar Chevrolet smallblock och bigblock marinmotorer.
Alltså de motorer som är grunden för inombords V8-motorer från
MerCruiser, Volvo Penta, OMC osv.
En riktig renovering innebär att alla slitdelar
byts ut, såsom kolvringar, lager, kamdrivning, oljepump, osv.
Blocket rengörs i alla oljekanaler och honas, och ramlagerlägen
och deckplan kontrolleras.
Alla avvikelser justeras sedan till rätt toleranser, och blocket
tvättas i 80-gradig lutlösning.
Block med slitna, repiga eller rostskadade cylinderlopp borras 0.030”.
Vid en cylinderborrning krävs dock nya kolvar i denna
överdimension.
Vevaxeln rengörs i oljekanalerna. Rakhet och sprickbildningar kontrolleras, och
lagerytorna poleras.
En sliten vevaxel kan oftast slipas till en underdimension på
0.010”-0.030”.
Vid en vevaxelslipning används lager i matchande överdimension.
Topparna genomgår en komplett ventilrenovering med mirafräsning
av ventilsäten osv.
Täthet och rakhet kontrolleras, och topparna riktplanas vid
behov.
I vissa toppar är det även nödvändigt att byta ventilstyrningar,
men detta varierar.
En betydande del av verksamheten omfattar även specialanpassade
motorbyggen.
I samråd med uppdragsgivaren utarbetas ett koncept för att passa
användarens specifika behov.
Det kan röra sig om en enklare smallblock på 5 liter eller en bigblock på
över 10 liter.
Några exempel syns
på sidan med bilder från verkstan.
En kort resumé från bygget av två specialbyggda smallblocks
finns också
här.
Och lite bilder från bygget av en 454 till en 1972 Corvette
finns här.
Då och då finns renoverade motorer och longblocks till salu.
Och oftast finns det även gott om begagnade reservdelar hemma.
|