Den lättaste kolven vägde 640 gram, så alla andra kolvar ska nu anpassas efter detta.
Här ska 1 gram bort..
Och här är 1 gram borta...
Kontrollvägning av ARP-skruvarna, men här behövdes givetvis inga justeringar..
Mätning av rundhet/ovalitiet i storänden.
Vägning av storändarna, vilket sedan efterföljs av en vägning av lilländarna. Vid vevaxelbalanseringen används sedan 50% av lilländens vikt + 100% av storändens vikt.
Här har blocket kommit upp i ett motorstativ, och vevaxeln har också kommit på plats.
Och kolvarna monteras på vevstakarna.
Första kolven på väg in i sin cylinder.
Och här sitter alla 8 på plats.
Här ställs motorn i exakt TDC (Top Dead Centre) och gradskivan nollas.
Sen byts indikatorklockan till en annan modell, och här mäts kamaxeln in.
Efter att kamaxelns inställning är kontrollmätt så pressas
svängningsdämparen på, och här är det ALLTID specialverktyget som gäller.
Och när svängningsdämparen är på plats så kontrolleras att TDC verkligen stämmer med nollmarkeringen på svängningsdämparen.
Sen var det dags för uppmätning av förbränningsrummen.
Dags att lägga på topparna.
Klart!
Lite detaljbilder.
Dags för vipparmsskruvar och guide-plates.
Mätning av stötstångslängder.
Nu vet vi stötstångslängden, och kan fortsätta att montera ihop resten.
Här är stötstänger & vippor framplockade.
Avtrycket såg perfekt ut, så det vara bara att börja montera!
Och sen var det dags för ventiljustering - eller lyftarnas "pre load", rättare sagt.
Här är justeringen klar, och insuget har också kommit på plats.
Då
var det dags att veva fram olja till alla smörjställen i motorn, så att
hela den trycksatta delen av oljesystemet är helt fyllt direkt
Sen testas vipparmsgeometrin (igen) med oljefyllda lyftare.
Klart!
Dags att mäta upp spelet för oljepumpens drivaxel..
Sen ställs oljepumpens drivaxel i rätt läge för att få rotorn att peka åt rätt håll när fördelaren monteras.
Sen är det bara att trycka/vrida i fördelaren så att den kopplar med oljepumpens drivaxel .
Här är motorn i princip klar för körning i bromsbänken.
|